Heave Ho

Pheno

Heave Ho wordt ontwikkeld door Le Cartel Studio en uitgever Devolver wilde wel een handje helpen. In de game speel je tot met vier spelers die elk een raar wezen zijn. Je bent nog het best te vergelijken met een Geodude uit Pokemon. Het doel is om met z’n allen de finish te halen. Daarvoor moet je over ravijnen, muren en ondertussen moet het hele team allerlei vallen mijden. Een probleem: je wezen heeft geen benen. Je moet als team elkaar vasthouden, en dan door middel van slingeren aan touwen, elkaar verder gooien en weet ik wat meer om de finish te bereiken.

De besturing is vrij simpel: de analoge stick gebruik je om je armen te bewegen en de twee schouderknoppen gebruik je om desbetreffende linker- of rechterhand iets te laten grijpen. Dat kan een platform zijn, maar ook een andere speler. Daarna komt chaos om de hoek kijken, want soms pak je per ongeluk een andere hand vast in plaats van een platform waardoor het hele team naar beneden dondert.

Heave Ho (Foto: Devolver Digital)

Timing en communicatie is enorm belangrijk in Heave Ho. Je bent namelijk niet altijd van links naar rechts aan het gaan, maar soms moet je rond een platform draaien, juist de andere kant op of nog meer variaties. De coördinatie van alle spelers wordt constant op de proef gesteld. Gaan er teamleden dood, dan worden ze meteen weer aan het begin van het level gezet. Zeker met vier spelers betekent dat iedereen weer terug moet om diegene op te halen, anders haal je vaak de enorme sprongen niet in je eentje. Natuurlijk wordt er wel bijgehouden wie er hoevaak naar beneden is gekelderd, zodat er na een potje nog even met vingers gewezen kan worden.

Het leveldesign begint simpel met wat platformen, maar al snel komen er scherpe spikes, enorme ravijnen en andere problemen op je pad. Je zult moeten experimenteren met z’n allen om te kijken hoe je die problemen gaat oplossen. Er zijn nog munten te verzamelen. Dit zijn geen munten die je alleen maar even hoeft aan te tikken: je moet ze meenemen. Dat maakt het allemaal nog lastiger, maar ja, je wilt je wezen toch wel wat aan kunnen passen en daar heb je munten voor nodig. Een manier is om iemand het vast te laten houden, maar als je bijvoorbeeld een kring maakt dan blijft de munt er in zitten en moet je zo verder proberen te raken.

Heave Ho (Foto: Devolver Digital)

Er is nog een manier om aan munten te komen. Er zijn lastig te bereiken gouden touwen in sommige levels. Als je die vast pakt dan kom je in een minigame waar je meer munten kunt verzamelen. De minigames zijn of een parkoer met obstakels of een game waarin je met z’n alleen in een ritme moet zien te blijven. Een ander hulpmiddel dat je tegenkomt is vaak handig als iemand naar beneden is gekelderd en opnieuw moet beginnen. Er is een schakelaar te vinden die een reddingsboei oproept. Hieraan kan dan die ene achtergebleven speler hangen om te proberen zich weer bij de groep aan te sluiten. Het is niet makkelijk, maar zeker beter dan met z'n allen weer terug te moeten gaan.

Heave Ho is solo te spelen, maar het is wel minder leuk. Omdat je in je eentje bent kunnen de puzzels niet even lastig zijn. Je kunt bijvoorbeeld niet zo ver komen als wanneer je met zijn vieren afzet met een touw. De game moet het vooral hebben van co-op en de chaos die er ontstaat door de vele handen die niet altijd licht werk maken. Die chaos mis je solo, waardoor het een saaiere ervaring wordt.

Heave Ho was op gamescom al leuk, en die lol blijft met een groep spelers. Als partygame kan ik het alleen maar aanraden. Zie het als Overcooked dat je in je eentje kan spelen, maar zo veel leuker is als je het met vier spelers doet. De game is uit op pc en Switch.