Door Deus Ex ge´nspireerde augmentaties tot leven gewekt

Pheno

Open Bionics, de robotics start-up, Eidos-Montréal, de videogamestudio achter de Deus Ex franchise en Razer, de fabrikant van accessoires en software voor gamers, maken vandaag bekend dat ze samenwerken om door Deus Ex geïnspireerde augmentations tot leven te wekken.

De drie bedrijven werken samen om de kloof tussen fictie en werkelijkheid verder te dichten door het ontwerpen, 3D-printen, scannen, creëren en laten werken van betaalbare bionische handen. In dit “Augmented Future”-initiatief komen de expertises van alle drie bedrijven samen, met als ultieme doel om modieuze robotprotheses toegankelijk te maken voor het grote publiek.

Het Deus Ex Universe schetst een nabije toekomst waarin menselijke wezens zijn uitgerust met protheses die hun mogelijkheden uitbreiden. Uiteraard is dit een fantasiewereld, wat niet wegneemt dat het Deus Ex-universum een voorname rol speelt bij de belangrijkste discussies over transhumanisme en bionische augmentaties. Eidos-Montreals ontwerpersteam streeft naar state-of-the-art design, geïnspireerd door dit universum en de personages die erin leven. Adam Jensen, de hoofdpersoon in de serie, was in het bijzonder een bron van inspiratie voor de ontwerpen van zowel de Titan Arm- als de Adam Arm-prothese. Deze en andere protheses zijn binnenkort beschikbaar voor iedereen, van volwassenen tot kinderen van alle leeftijden, met modellen voor zowel jongens als meisjes. Eidos-Montréal en Open Bionics stellen hun blauwdrukken en ontwerpen rechtenvrij beschikbaar, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn en mensen ze naar eigen wens kunnen gebruiken.

Open Bionics zal een team van experts inzetten om deze modellen tot leven te wekken en unieke protheses creëren met hulp van de nieuwste technologie in 3D-printen. "Het is een fantastisch creatief proces geweest, om samen met het Deus Ex-team over de toekomst van bionische protheses te denken. En het werd nog beter toen we zagen hoe mensen de bionische armen droegen, en hoeveel plezier ze daaraan beleefden. Deze samenwerking laat zien hoe rooskleurig de toekomst van bionica is. We vonden het geweldig om met het ontwerpteam van Deus Ex te mogen samenwerken. Ze hebben ongelooflijk veel tijd en ideeën in dit project gestoken. We bouwen graag verder aan onze relatie."

De Razer 'Stargazer'-camera en bewegingsgevoelige technologie helpen om de bionische armen naar een virtuele omgeving te brengen, zodat mensen ze digitaal kunnen ‘proberen’ op evenementen. Zo krijgen mensen een indruk van hoe de armen ‘in het echt’ zouden ogen en bewegen. "We zijn verheugd om met de Razer Stargazer te kunnen bijdragen aan deze ongelooflijke samenwerking. Als 's werelds meest geavanceerde webcam, is het een uiterst nauwkeurige hand-tracking-oplossing die iedereen de kans geeft om de toekomst van augmentaties uit eerste hand te ervaren", aldus Razers medeoprichter en CEO Min-Liang Tan.

De bionische armen verschijnen in 2017 op de markt. Mensen kunnen ze al eerder bekijken op diverse evenementen, waaronder de E3 en Gamescom.