'BelgiŽ is een biermerk'

België is een biermerk. Althans, dat denkt 63 procent van de Amerikanen. Slechts 28 procent weet dat België een land in Europa is.

Deze schokkende cijfers zijn het resultaat van een door TDC Opinion Research gehouden poll voorafgaand aan de wedstrijd België - Verenigde Staten op het WK voetbal dinsdag, meldt The Daily Currant, de Amerikaanse evenknie van het satirische De Speld. In de poll werd aan het Amerikaanse volk gevraagd wat België is. De opties waren een bedrijf dat bier maakt, een land in Europa of geen van beide. 9 procent van de respondenten koos deze laatste optie.

"We waren echt geschrokken van de resultaten," zegt projectleider Ted Baxter. "Amerikanen zijn nooit goed geweest in geografie. We verwachtten daarom dat niemand België op de kaart aan kon wijzen. Maar dat de meerderheid niet eens weet dat het een land is? Daar vielen onze monden van open."

De reputatie van België als exporteur van kwalitatief zeer goede bieren zorgt dus blijkbaar voor verwarring. "Ik weet dat er diverse bedrijven zijn die Belgische bieren maken," aldus professor Jason Anderson, een van de respondenten. "Ik dacht daarom dat België het bedrijf is dat de recepten voor die bieren bedenkt en deze vervolgens verkoopt aan de fabrikanten. Een beetje zoals Samsung en HTC allebei Android-telefoons maken."

Ook in op het WK in Brazilië heerst deze verwarring. De Amerikaanse supporter Chas Black was verrast dat zijn favoriete biermerk deelneemt aan het toernooi. "Ik wist dat België op het WK aanwezig is, maar ik dacht dat ze een officiële sponsor of iets dergelijks waren. Ik wist niet dat ze een team hadden. Dat is raar."