Blizzard bant 'goudmijners'

Dat de grenzen tussen games en de werkelijkheid aan het vervagen zijn werd onlangs al bewezen toen er in de MMOPRG Project Entropia via E-bay een virtueel eiland verkocht werd voor 26.500 Dollar. Blizzard, de maker van de populaire MMORPG (massive multiplayer online role playing game) pikt dit soort zaken echter niet en heeft duizend World of WarCraft-accounts permanent afgesloten omdat de spelers virtueel goud aan het oppotten waren, met het doel om dit vervolgens in het echt te verkopen voor harde valuta. Met dit virtuele goud kunnen namelijk items in de gamewereld gekocht worden en nieuwe skills aangeleerd worden.
"[...]
Over the recent weeks we have been investigating the activities of certain individuals who have been farming gold in order to sell it in exchange for real world currency. After researching the situation, we have issued permanent suspensions to over one thousand accounts that have been engaging in this practice. We do not condone such actions and will take decisive action as they are against our policy and damage the game economy as a whole.
[...]"


Het onder dubieuze omstandigheden verkopen van virtuele goederen is geen onbekend verschijnsel. Zo meldde de nieuwssite MSNBC onlangs dat er bedrijven zijn die er in sommige derdewereldlanden zogenaamde sweatshops op na houden waar 24 uur per dag een game gespeeld wordt met als doel om virtuele goederen te creëren. Uiteindelijk worden deze goederen verkocht op E-bay.